Voldoende en gezonde
voeding is een basisrecht voor iedereen. Echter, in de wereld zijn er heel wat
landen, vooral in het zuiden, waar mensen omwille van armoede onvoldoende
toegang hebben tot voedsel. In 2000 kwamen de regeringsleiders van 189 landen,
de zogenaamde Verenigde Naties, samen om na te denken wat ze aan armoede in de
wereld konden doen. Ze maakten een lijst op van 8 doelstellingen die ze moesten
bereiken tegen het jaar 2015. Deze doelstellingen worden de
‘millenniumdoelstellingen’ genoemd. Eén van deze doelstellingen is dat alle
landen zullen helpen om de armoede en honger in de wereld te halveren. Is dat
nodig dan? Lees even mee …
Wat is armoede?
Arm zijn is méér dan
geen geld hebben. Het betekent dat je niet naar school kan omdat het teveel
kost. Als je ziek bent, kan je geen medicijnen of een dokter betalen. Soms heb
je ook geen proper water om te drinken, want proper water is duur. En van
vervuild water wordt je dan weer ziek … .
Arm zijn is niet in alle
landen hetzelfde: wie arm is in België kan met hetzelfde loon in Mozambique
redelijk goed leven. Maar in België heb je meer geld nodig om te wonen, naar
school te gaan, kleding en voedsel te kopen.
Daarom spreken we van
armoede en extreme armoede. Extreem arm ben je als je met 1 euro per dag moet
overleven (eten, slapen, naar school gaan, … alles inbegrepen). Momenteel zijn
er wereldwijd 1,2 miljard mensen die in extreme armoede leven.
De Verenigde Naties
berekende dat er vandaag wereldwijd genoeg geld is om iedereen een goed inkomen
te geven. Helaas is het geld héél oneerlijk verdeeld. Een heel kleine groep
rijke mensen (1/5 van de wereldbevolking) bezit 85 % van al het geld en
middelen.
Wat is honger?
Als je honger hebt,
krijg je een signaal van je lichaam dat je behoefte hebt aan eten. Als je lange
tijd weinig eet, of heel de tijd hetzelfde eet (bv. rijst), raak je ondervoed.
De honger tast je hele lichaam aan en zorgt dat je niet voldoende kan groeien en sneller ziek wordt.
De honger tast je hele lichaam aan en zorgt dat je niet voldoende kan groeien en sneller ziek wordt.
Wij vragen ons elke dag
af ‘Wat eten we vandaag?’, in het Zuiden vragen 850 miljoen mensen elke dag
‘Eten we vandaag?’.
Te weinig voedsel
in de wereld?
Volgens de Verenigde
Naties wordt er in de wereld voldoende voedsel verbouwd en geproduceerd om de
hele wereld (zelfs om 9 miljard mensen) te voeden. Honger is dus geen kwestie
van te weinig voedsel in de wereld, maar van een ongelijke verdeling van het
voedsel. In het Noorden teveel, in het Zuiden net genoeg of té weinig.
We beschikken wereldwijd over genoeg geld en middelen om honger en ondervoeding de wereld uit te helpen!
Wie heeft er vooral
honger?
In onze wereld leven 850
miljoen mensen met honger.
600 miljoen hiervan zijn boeren in het Zuiden. Boeren zorgen dagelijks voor voedsel en toch hebben ze honger… hoe komt dat?
600 miljoen hiervan zijn boeren in het Zuiden. Boeren zorgen dagelijks voor voedsel en toch hebben ze honger… hoe komt dat?
Vooral rijke landen zorgen
ervoor dat de boeren in het Zuiden arm blijven. Oneerlijke handel is één van de
oorzaken waarom de boeren arm blijven.
Vraag 1:
In de eerste alinea van de tekst staat hoe
alle rijkdom in de wereld verdeeld is.
Kan je je daar iets bij voorstellen? We
proberen het eens … Stel dat je 50 euro hebt. Hieronder zie je 4 mensen staan :
eentje uit België en vier uit andere landen.
Karolien: België
Zanzaï: Congo
Heng: Thailand:
Yusuf: Tunesië
Bereken hoe die 50 euro onder hen verdeeld
wordt.
Vraag 2: Bekijk aandachtig onderstaande kaart en beantwoord volgende vragen:
Vraag 2: Bekijk aandachtig onderstaande kaart en beantwoord volgende vragen:
2a: Welke
informatie geeft de grafiek weer?
2b :Wat is de
betekenis van de verschillende kleuren?
2c: Als je weet
dat er in Congo ongeveer 75 miljoen mensen wonen. Hoeveel zijn er dan
ondervoed?
2d: In België
leven ongeveer 11 miljoen mensen. Klopt het dan dat er bij ons ongeveer 275 000 mensen ondervoed zijn?
2e: In welk
werelddeel ligt het percentage ondervoede mensen het laagst?
Vraag 3:
Tussen de vragen ‘Wat eten we vandaag?’ en
‘Eten we vandaag?’ is er maar één woord verschil. Toch betekent het iets heel
anders.
Leg uit in eigen woorden.
Supermarket Lady
Hier zie je het
kunstwerk ‘Supermarket Lady’ van Duane Hanson. Hansons kunst behoort tot een
kunststroming die men het ‘hyperrealisme’ noemt. Hyperrealistische kunstenaars
halen hun inspiratie uit de dagdagelijkse werkelijkheid en proberen deze zo
nauwkeurig mogelijk na te bootsen.
Vraag 4:
a)Heeft er iemand een idee wat de boodschap achter dit
kunstwerk zou kunnen zijn?
b) Beschrijf eens wat je ziet?
c) Gaan jullie zelf ook naar een supermarkt?
d)Is de kar van jullie moeder/vader ook zo vol?
e) Als je dit koopt, hoelang zou je er mee toekomen?
Lees onderstaand artikel over verspilling van eten.
Vraag 5:
a) op de hoeveelste plaats staat België qua verspilling
van eten?
b) Hoeveel ton per jaar verspilt de belg?
C) In de rijke landen wordt jaarlijks bijna evenveel
voedsel verspild als er geproduceerd wordt in Afrika. Wie zijn de rijke landen?
D) Hoeveel procent vis wordt jaarlijks verspild?
E) Voedselverspilling wordt in het artikel in drie
verschillende vormen onderverdeeld. Som ze op en leg ze uit.
F) Leg uit: THT + TGT?
H) Geef drie tips om verkwisting van eten tegen te gaan?
Vraag 6:
Extra opdracht:
Bekijk de armoedebarometer en beantwoord en ga na op volgende stellingen juist of fout zijn. Verbeter indien nodig
http://barometer.mi-is.be/nl/infopage/inleiding
a: Het percentage jongeren tussen 18 en 20 jaar dat geen onderwijs volgt en dat ten hoogste een diploma lager middelbaar onderwijs heeft was in 2013 11,2 %
b: 8,4 % van de van de kinderen leeft in een huishouden waar geen volwassene betaald werk heeft.
c: Tussen 2004 en 2013 is dit percentage ex aequo gebleven.
d: Het percentage personen van 16 jaar en ouder dat niet deelneemt aan sportieve, recreatieve (jeugdbeweging, ouderenvereniging) of artistieke (muziek, theater, fotografie, tekenen) activiteiten bedraagt 72,3 %
Vraag 6:
Extra opdracht:
Bekijk de armoedebarometer en beantwoord en ga na op volgende stellingen juist of fout zijn. Verbeter indien nodig
http://barometer.mi-is.be/nl/infopage/inleiding
a: Het percentage jongeren tussen 18 en 20 jaar dat geen onderwijs volgt en dat ten hoogste een diploma lager middelbaar onderwijs heeft was in 2013 11,2 %
b: 8,4 % van de van de kinderen leeft in een huishouden waar geen volwassene betaald werk heeft.
c: Tussen 2004 en 2013 is dit percentage ex aequo gebleven.
d: Het percentage personen van 16 jaar en ouder dat niet deelneemt aan sportieve, recreatieve (jeugdbeweging, ouderenvereniging) of artistieke (muziek, theater, fotografie, tekenen) activiteiten bedraagt 72,3 %
Geen opmerkingen:
Een reactie posten